امروز، اگر کسی تمام روز را در یک شبکۀ اجتماعی مانند اینستاگرام بگذراند، باز هم نمیتوانیم بگوییم مشغول تلف کردن وقتش است! چرا که شاید در حال کسب درآمد باشد. بله؛ از طریق همین شبکۀ اجتماعی، بهجز سرگرمی و برقراری ارتباط، میتوان درآمدهای میلیونی در روز، داشت.
در مقالۀ روشهای کسب درآمد از اینستاگرام گفته بودیم، فروش در اینستاگرام، یکی از راههای محبوب پول درآوردن از این شبکه اجتماعی است. شاید، برایتان سوال پیش بیاید، که آیا برای فروش در اینستاگرام هم باید آموزش دید یا نه؟قطعا بله!
مثلا در بازار، بعضی از بوتیکها، از شدت شلوغی در آنها جای سوزن انداختن نیست. در مقابل بعضی از آنها، از بیکاری دست روی دست گذاشتهاند و به بدهیهای خود فکر میکنند! چرا؟! چون فروشندۀ دستۀ اول، کار خودش، یعنی فروش را بهخوبی بلد است. در این مقاله، میخواهیم درباره بعضی از راهکارهای افزایش فروش برای کسب و کارهای اینستاگرامی صحبت کنیم.
هرچند فروش محصول در اینستاگرام ایده خوبی برای پول درآوردن از اینترنت است، اما همیشه ترس و نگرانی اینکه ناگهان فیلتر شود، همراهمان است. پس چه کار کنیم؟
در انتهای مقاله، علاوه بر فروش در اینستاگرام، پیشنهادی به شما میدهیم که هم بر این ترس و نگرانی غلبه کنید، هم از رقبایتان جلو بیفتید!
محبوبیت اینستاگرام در بین مردم، بهخصوص مردم کشور خودمان، آن را به گزینۀ خوبی برای فروش محصولات و خدمات تبدیل کرده است. در بستر اینترنت مانند اینستاگرام یا سایت فروشگاهی، محصول شما توسط میلیونها نفر دیده میشود؛ در صورتی که، فروشگاه سنتی شما در یک منطقه، شاید در طول روز، فقط صد یا دویست نفر ورودی داشته باشد.
خوشبختانه در اینستاگرام هر محصولی از جمله محصول فیزیکی، مجازی و همچنین خدمات را میتوانید بفروشید. اینستاگرام، برای فروش محصولات فیزیکی مانند لباس، کیف، کفش، وسایل دیجیتال، طلا و زیورآلات، شیرینی، غذا و هرچیز دیگری که فکرش را کنید، قابل استفاده است. یا اینکه میتوانید، محصولات مجازی و دیجیتال، مانند فایلهای پی دی اف، پادکست و پکیجهای ویدئویی خود را نیز در آن بفروشید.
«این محصول را کسی نمیخرد، باید بهسراغ محصولی بروم که تقاضای زیادی دارد!» این جمله را بارها از افرادی که در فروش یک محصول موفق نبودهاند، شنیدهایم. اما آیا بهنظر شما، همیشه مشکل کارشان، نوع محصول است؟
تقاضای بازار قبل زا راه اندازی کسب و کار ضروری است؛ اما مهمتر از آن مهارت و توانمندی شما در افزایش فروش است. اگر فروش را بلد باشید،
یک فروشندۀ خوب، برای محصولش (حتی اگر مایوی شنا در خشکی باشد!) تقاضا و مشتری میآورد. گاهی حتی خودمان، در بعضی از صفحات اینستاگرام یا وبسایتها، بدون احساس نیاز، جذب محصول خاصی میشویم و آن را میخریم.
در ادامه راجع به بعضی از فوت و فنهای فروش محصولات در اینستاگرام اشاره خواهیم کرد. توصیه می کنیم قبل از اقدام به فروش از طریق اینستاگرام، حتما این نکات را بخوانید.
پروفایل صفحه اینستاگرام شما، مانند ویترین و دکور مغازه یا فروشگاه شماست. مشتری در همان 3 یا 4 ثانیۀ اول تصمیم میگیرد که شما را دنبال کند یا نکند.
مثلا اینکه، یک توضیح بیوی (bio) مناسب و جذاب برای معرفی خود انتخاب کنید؛ بطوری که مشتری دلیلی برای دنبال کردن شما داشته باشد. همچنین، اطلاعاتی دربارۀ امکان ارسال پستی به مکانهای مختلف جغرافیایی، آدرس فروشگاه فیزیکی، لینک سایت فروشگاهی و شماره تماس، در توضیحات بیو قرار دهید.
با قدم زدن در مراکز خرید، جذب مغازههایی میشویم که شیشه و ویترین آن تمیز و از ظاهر خوب و مرتبی برخودار باشد. در مقابل، اگر ویترین فروشگاه بهم ریخته و نامناسب باشد، محصولات به سختی دیده شده و رغبت نمی کنیم وارد مغازه شویم. در اینستاگرام، عکسها و ظاهر صفحۀ شما حکم همان ویترین و شیشه مغازه را دارد.
پلتفرم اینستاگرام، از ابتدا تا الان، ماهیت تصویری داشته و دارد. تاثیر قرار دادن تصاویر با کیفیت و مناسب، همیشه روی جذب کاربر، تاثیر زیادی دارد. حالا فرض کنید، یک صفحۀ فروش در این شبکه اجتماعی داشته باشید. همانطور که میدانید خرید از طریق اینترنت و یا اینستاگرام مشکلاتی را در پی دارد؛ یعنی خریدار نمی تواند جنس شما را از نظر فیزیکی لمس کند و یا ابعاد آن را بسنجد.
پس سعی کنید تصاویری باکیفیت بگیرید و منتشر کنید. البته نه اینکه لزوما به دوربین عکاسی گران نیاز داشته باشید؛ چون با همان گوشی در دستتان هم میتوانید این کار را انجام دهید. نکات زیر قطعا کمک زیادی به شما میکند:
بسیاری از افراد، تصورشان این است، که زیاد بودن تعداد فالوورها، برای فروش کافیست. حتی با پرداخت هزینه، فالوورهای فیک (جعلی) میخرند تا بقیه گول ظاهر را بخورند. اما در حقیقت، شما با یک فالوور هم میتوانید محصول یا خدمتتان را بفروشید! پیشنهاد ما این است، بهجای اینکه روی افزایش تعداد فالوورها وقت و هزینه صرف کنید، روی جذب فالوور هدفمند تمرکز کنید.
با توجه به محصول یا خدمتتان، باید برای آن مخاطب هدف مشخص کنید و روی جذب آنها برنامهریزی کنید. مثلا فرض کنید، محصولات آرایشی و بهداشتی دارید. مخاطب هدفمند خود را باید از میان خانمها و پیج برندهای آرایشی و بهداشتی، سالنهای زیبایی، میکاپ آرتیستها، پیدا کنید. احتمال تبدیل این افراد به مشتری بالفعل، بیشتر است.
یا مثلا یک کسب و کار خدماتی در زمینه آموزش بازاریابی اینترنتی بیمه دارید، باید بهدنبال جذب نمایندگان بیمه باشید. حتی بعد از مدتی، برای هدفمندتر شدن مخاطبان، میتوانید فیلترهای دیگری مشخص کنید. به این ترتیب، تمرکزتان را فقط روی فالوورهای هدفمند خود قرار میدهید.
بازاریابی با کمک ویدئو یا ویدیو مارکتینگ یکی از موثرترین روشها برای جذب مخاطب در رسانههای اجتماعی، بهخصوص اینستاگرام است. خود شما بیشتر برای دیدن ویدئو وقت میگذارید، یا خواندن یک مطلب؟! در واقع ویدیو، احساسات بیشتری را به فرد انتقال می دهد و ماندگاری آن بیش از عکس می باشد. با ساخت ویدئوهای جذاب و تاثیرگذار، افراد زیادی جذب محصول یا خدمات شما میشوند. به علاوه اینکه اعتماد آنها هم جلب میشود.
مثلا یک ویدئو از نحوه استفاده از محصول درست کنید. یا اینکه اگر کسب و کار خدماتی دارید، یک ویدئو از سمینار و خودتان آپلود کنید. یا مثلا اگر قهوه میفروشید، فرآیند درست کردن قهوه از ابتدا تا انتها را بهصورت ویدئو در صفحهتان قرار دهید. برای جذاب و حرفهای شدن ویدئوها از نرم افزارهای ادیت مانند camtasia، filmoraGo و Adobe clip استفاده کنید.
اگر مشتری نباشد، شما هم هیچ درآمدی ندارید. پس برای حفظ مشتریان فعلی و تبدیل مشتریان جدید، روی برقراری ارتباط با آنها وقت بگذارید. چون نظر آنها به شما کمک میکند، محصولتان را بهبود دهید و ایرادات را برطرف کنید؛ به علاوه اینکه، این حس را به او القا میکنید که برای او ارزش و احترام قائلید؛ بنابراین او نیز متقابلا محصول یا خدمت شما را میخرد.
در اینستاگرام، جواب کامنتها و پیامهای افراد را کامل و صمیمانه بدهید. یا اینکه در بعضی از پستها، از آنها بخواهید نظرشان را در مورد محصول یا خدمت شما بنویسند. به این ترتیب، میفهمید آنها چه میخواهند و ایرادات را برطرف میکنید.
معرفی توسط مشتریان، ما را یاد بازاریابی دهان به دهان میاندازد؛ یعنی اینکه خود مشتری برای شما تبلیغ میکند. این روش بازاریابی علاوه بر رایگان بودن، تاثیر معجزهآسایی در افزایش فروش اینترنتی دارد. هر مشتری راضی، حدودا 10 مشتری، میتواند برای شما بیاورد. چرا؟ چون هر کاری کنید، اعتماد فالوورها به مشتری، بیشتر از اعتمادش به شماست!
این همان تایید اجتماعی یا social proof است که در مقالۀ «تأثیر معجزه آسای تایید اجتماعی یا social proof در فروش» مفصل درمورد آن صحبت کردهایم.
یک نمونۀ آن، گذاشتن عکس از صحبت رضایتبخش مشتری است. یا اینکه، در ازای یک پیشنهاد ویژه، از مشتریان راضی خود بخواهید، با ضبط یک ویدئوی یکی دو دقیقهای نظرشان را دربارۀ محصولتان بیان کنند. سپس آن را در پیجتان آپلود کنید؛ یا اینکه مشتریانتان را در پست یا استوری تگ کنید.
تا چند سال پیش، رمز موفقیت برای افزایش فالوور در اینستاگرام، قرار دادن عکسهایی با گرافیک بالا بود. اما امروز دیگر، نگاه مخاطبان تنها به رنگ و لعاب تصاویر نیست و به محتوای متنی نیز، اهمیت زیادی میدهند. الگوریتمهای اینستاگرام نیز عوض شده و بیشتر به رفتار کاربر نگاه میکند. اگر بتوانید، با محتوای جذاب و تاثیرگذار او را درگیر کنید، بازی را بردهاید. مثلا کپشن پستهایتان شروعی جذاب داشته باشد تا مخاطب آن را تا انتها دنبال کند.
در اینستاگرام محتوای یک دست و مرتبط با محصول و خدماتتان منتشر کنید. اگر چیزهای غیرمربوط قرار دهید، توجه و اعتماد مخاطب را از دست میدهید. صرفا تبلیغ محصول هم در پیج کارساز نیست، شما می توانید در لابلای تبلیغات خود راجع به اخبار جدید در مورد محصولات نیز پست بگذارید.
برای اینکه بهشکل تاثیرگذاری در ذهن مخاطبان بمانید و اعتماد آنها را بهدست آورید، باید یک برنامۀ مشخص و مستمر برای انتشار پستهایتان، داشته باشید. نرم افزارهایی مانند buffer این کار را بهصورت خودکار برایتان انجام میدهند؛ به این صورت، که شما محتوای هر پست و زمان انتشار آن را در نرم افزار وارد میکنید، سپس خود نرم افزار بهصورت خودکار، پست را منتشر میکند.
تقویم محتوایی و برنامه فعالیتتان را با توجه به محصول و مخاطب هدفتان مشخص کنید. مثلا شاید مخاطب هدف شما، قشر کارمند باشد، بهترین زمان فعالیت شما، بین 12 تا 1 ظهر و 5 بعد از ظهر به بعد است. یا مثلا اگر مخاطبتان گروه سنی نوجوان باشد، بهترین زمان آن آخر شب خواهد بود.
کال تو اکشن (call to action)، یعنی مخاطب را برای انجام یک عمل مانند خرید، معرفی به دیگران، دنبال کردن وبسایت یا کانالهای دیگر، ترغیب کنیم. بعضی از پست و استوریها در اینستاگرام، بهطور مستقیم مربوط به فروش محصول نیست؛ اما دقیقا همین هدف را دنبال میکند. (البته کمی زیرپوستی!)
اتفاقا قرار دادن این نوع پست و استوریها، جذاب و تاثیرگذار است. ما چند نمونه از پیجهای داخلی و خارجی را بررسی کرده و پیشنهاداتی برای ایجاد یک کال تو اکشن مناسب و حرفهای برای شما آماده کردهایم. نمونه تصاویر مربوط به فروشگاه اینستاگرام خانومی که در این زمینه خوب عمل کرده است، میباشد.
خب حالا خودتان کمی خلاقیتتان را بهکار بیندازید و ایدههای دیگر را امتحان کنید. خوشحال میشویم، آن را در بخش دیدگاهها، با ما هم در میان بگذارید.
برای افزایش فروش در هر بستری از جمله اینستاگرام، به احتمال زیاد به تبلیغ نیاز پیدا میکنیم. اینجاست که به افرادی مانند بلاگرها، اینفلوئنسرها و پیجهای بزرگ خبری و رسانهای نیاز پیدا میکنید. در مقاله، رمز و رازهای پول درآوردن از اینستاگرام، در مورد این پیجها، کامل صحبت کردهایم. پیشنهاد میکنیم، آن را از دست ندهید.
شما با پرداخت مبلغی، تبلیغ محصولات و خدماتتان را به افرادی مانند بلاگرها، اینفلوئنسرها یا پیجهای بزرگ خبری و رسانهای که ترجیحا با کسب و کار شما مرتبط باشند، میدهید. انجام تبلیغات را به شرکتهایی مثل دیجی فالوور ، هم میتوانید بسپارید تا آنها با توجه به بودجۀ شما، بهینهترین تبلیغات را برایتان انجام دهند.
برای افزایش فروش در اینستاگرام، 10 فوت و فن حرفهای را با هم مرور کردیم. اما این مورد آخر، چیزی فراتر از بقیه است. چیزی که تاثیر فوقالعادهای در افزایش فروش محصولات و خدماتتان دارد و در عین حال، بسیاری از رقبایتان هنوز آن را انجام نمیدهند. آن چیست؟
فروشنده پیج است؛ فروشندهای که وقتی از درآمدش سؤال میکنم، محجوبانه پاسخ میدهد: «یه کم دیگه میلیاردر میشم!» به گفته خودش هفت سال است که با اینترنت نان میخورد.
فروشنده پیج است؛ فروشندهای که وقتی از درآمدش سؤال میکنم، محجوبانه پاسخ میدهد: «یه کم دیگه میلیاردر میشم!» به گفته خودش هفت سال است که با اینترنت نان میخورد.
روزنامه شرق نوشت: «پیام که دریافت میشود چند دقیقه بیشتر طول نمیکشد تا پاسخ دهد. مدیر یکی از پرطرفدارترین کانالهای ممبر تلگرام است که به گفته خودش، ماهانه ٣٠ میلیون تومان درآمد دارد. برایش در تلگرام مینویسم در حال نوشتن گزارشی درباره کسبوکارهای اینترنتی هستم و میخواهم درباره تجربه او بدانم. او که نام کاربری «منصور قیامت» را دارد و البته نام اصلیاش هم نیست، چند ثانیه بعد پاسخ میدهد: «جواب این سؤال که خیلی واضحه. مخاطبهای یک کانال یا پیج وقتی زیاد بشن، میشه تبلیغات گرفت و در کانال یا پیج نمایش داد و کسب درآمد کرد. موضوع پیچیدهای نیست.» و وقتی میپرسم: «چطور بازاریابی میکنید؟» باز هم با همان بیخیالی قبلی جواب میدهد: «بازاریابی نیازی نیست. خود آگهیدهندهها میان بهم پیام میدن.»
اما موضوع به آن سادگیها که منصور قیامت، جوان ٣١ساله قمی و تحصیلکرده زبان انگلیسی، میگوید، نیست. خیلیها مثل او و با آرزوی داشتن شغلی بیدردسر و با درآمد میلیونی وارد این کار میشوند و بعد از مدتی میبینند برای جلب مخاطب باید دست به کارهایی بزنند که عاقبت آن را یا پلیس فتا تعیین میکند یا فیلترینگ تلگرام.
«پیجفروشی»، «افزایش فالوئر اینستاگرام» و « افزایش ممبر ارزان تلگرام » از عجیبترین و البته خطرناکترین شغلهای دنیای مجازی یا کسبوکارهای اینترنتی هستند. عجیب از این نظر که به گفته «رضا الفتنسب»، دبیر انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی، خود سازمان توسعه تجارت الکترونیک هم که مرجع تصمیمگیرنده درباره مشاغل وابسته به اینترنت است، هنوز نمیداند باید اینها را شغل به حساب بیاورد یا نه و خطرناک به این دلیل که همین رسمی نبودن در بسیاری موارد مانع از آن میشود که صاحبان این مشاغل بتوانند «نماد اعتماد الکترونیکی» دریافت کنند و این یعنی داشتن یک «شغل غیرقانونی».
الفتنسب در این زمینه به «شرق» میگوید: «کسبوکارهای اینترنتی، حوزه بسیار وسیع و متنوعی است. هر روز یک امکان جدید به امکانات فضای مجازی اضافه میشود و به همین دلیل کنترل و تصمیمگیری درباره آنها کار آسانی نیست. ولی واقعیت این است که باید در این زمینه قانونگذاری و حمایت از سوی نهادهای دولتی انجام گیرد. اگر شما از ترافیک و آلودگی هوا حرف میزنید و خواهان حلشدن آنها به وسیله رواج خدمات اینترنتی هستید، باید از مشاغل اینترنتی حمایت و برای آنها قانونگذاری کنید وگرنه اوضاع همین میشود که میبینید».
اشاره او به پیجفروشی در اینستاگرام است؛ پیجهایی که با اسامیای مثل «سحر»، «سپیده»، «نیلوفر»، «شیما» و... در اینستاگرام برای فروش درست میشود. عکسی که برای پروفایل این پیجها انتخاب و استفاده میشود، عکسهای دزدیده شده از گوشه و کنار اینترنت است و در بخش توضیحات پیج هم آمده: «برای خرید پیج از ١٠K تا ٥٥٠K در تلگرام پیام بدید.»
آنچه درون این پیجها آپلود میشود و در دسترس عموم قرار میگیرد، باز هم عکسهای شخصی دخترانی است که شاید روحشان هم خبر نداشته باشد عکسشان در یک صفحه اینستاگرام قرار گرفته تا مخاطبان آن پیج را افزایش دهد و آن پیج را برای فروش آماده کند. معمولا هم این اتفاق میافتد. فالوئرهای پیج به صورت واقعی یا غیرواقعی (به قول خود فروشندگان پیج «فالوئر فیک») بالا میرود. با بالارفتن فالوئرها، آگهیدهندهها سراغ این پیجها میآیند؛ یا آن را میخرند تا برای تبلیغ محصولاتشان یا برای انتشار یک یا دو پست تبلیغاتی، از این پیجها استفاده میکنند. درباره تلگرام هم اتفاق کاملا مشابهی میافتد، هرچه ممبر (عضو) یک کانال بیشتر باشد، فروش آن راحتتر و تبلیغات در آن مؤثرتر خواهد بود.
به آدرس تلگرامی که در یکی از این پیجها اعلام شده پیام میدهم. از او درباره قیمتها و کارش میپرسم. پاسخ ادمینی که هیچ ردپایی از «خود واقعیاش» در میان نیست، این است: «سلام خسته نباشین... اول از همه خواهر من فیک ندارم... واقعی و تضمینی کار میکنم و بعد از خرید بازم فالوها میره بالا اگه فعالیتتون خوب باشه... اینکه من با عکس دختر میارم پیجارو بالا دروغه و پیجای من آنالیز شده توی اینستا هست و دائمی فالو میگیره تا حدی... قیمت هر ١K (هزار نفر) مساوی با ١٠ هزار تومان... قیمت جاهای دیگه بالاتره... سر قیمت چونه نمیزنم... اگه به این قیمت راضی هستی پیام بده... فروش بهصورت غیرحضوریه... اگه اعتماد بکنی که چه بهتر... شماره کارت میدم کارتبهکارت میکنی بعدِ واریز، رمز داده میشه... جواب این سؤالت که از کجا معلوم واقعی و فیک نیستن و از کجا معلوم بعد واریز پیجو تحویل میدم، جوابت راحته، فیک از تعداد لایکهایی که توی یه ساعت اول گذاشته شده، معلوم میشه... برام مهم اینه بفروشم... مشتریم مشتری میاره... پیچوندن هیچ ارزشی نداره و اگه من بپیچونم، یه شاکی داشته باشم، هزار تا شاکی که پیجشونو بقیه پیچوندن به شاکیام اضافه میشه... قانون قیمت گفته شد، خریداری پیام بده... در پناه حق... حالا قیمت واقعی پیجرو توی گوگل سرچ کنی: فروش پیج اینستا، میفهمی... خدا نگهدار.»
قیمت پستهای تبلیغاتی در پیجهای پربیننده اینستاگرام هم به نقل از یکی دیگر از فروشندگان پیج این است: «یک ساعت، ١٠ هزار تومان، دو ساعت، ١٥ هزار تومان، سه ساعت، ٢٠ هزار تومان، شش ساعت (دو بار ریشات) ٤٠ هزار تومان، ٢٤ ساعت (دو بار ریشات) ٥٠ هزار تومان. پکیج هفتگی: تبلیغ هفتگی روزی یک عکس، یکساعته، ٥٠ هزار تومان، تبلیغ هفتگی روزی یک عکس، دو ساعته، ٨٠ هزار تومان. پکیج ماهانه: تبلیغ ماهانه روزی یک عکس، یک ساعته، ٢٠٠ هزار تومان، تبلیغ ماهانه روزی یک عکس، دو ساعته، ٣٠٠ هزار تومان. افزایش فالوئر تضمینی: هر هزار فالوئر، صد هزار تومان.» البته فروشندگان پیجها دوست ندارند درباره درآمدشان حرف بزنند. همانطور که «آقای میلیاردر» دوست ندارد.
ملاقات با آقای میلیاردر
«سروش امیدی»، ٢٥ساله فروشنده پیج است. اما فروشندهای که وقتی از درآمدش سؤال میکنم، محجوبانه پاسخ میدهد: «یهکم دیگه میلیاردر میشم!» به گفته خودش هفت سال است که با اینترنت نان میخورد. با طراحی وبسایت و فروش سرور، هاستینگ و دیگر فضاهای اینترنتی کارش را آغاز کرده و حالا یک شرکت دارد با ٣٠ نفر نیروی مستقر و ٨٠ نیروی دورکار. موضوع شرکت هم «فروش پیج اینستاگرام با فالوئر بالا»، «افزایش تعداد فالوئرهای اینستاگرام»، «فروش کانال تلگرام» و «افزایش ممبر کانال» همگی بهصورت تضمینی و البته تبلیغات در پیجهای پربازدید است.
امیدی در این زمینه به «شرق» میگوید: «بهمن سال ١٣٩٢ سراغ تبلیغات در رازهای افزایش فالوور رفتم و توانستم از بهمنماه تا ١٣ فروردین ١٣٩٣، در یک پیج با مضمون جُک و طنز ٣٠ هزار فالوئر پیدا کنم. ٣٠ هزارتایی که شدم، یک هتل برای تبلیغاتش به پیجم پیام داد و چون تعرفههای تبلیغات پیج خیلی پایین بود، این هتل که تا قبل از آن همیشه در سطح شهر بیلبورد داشت، بیلبوردهایش را جمع کرد و همه تبلیغاتش را به اینستاگرام و پیج من آورد.»
او ادامه میدهد: «مردادماه ١٣٩٣ یک سایت برای فروش پیج ایجاد کردم و تبدیل به اولین کسبوکار اینترنتی در این زمینه شدم. اوایل، کارم سخت بود و سازمان توسعه تجارت الکترونیک به من نماد اعتماد الکترونیکی نمیداد چون بعضیهایشان اصلا نمیدانستند اینستاگرام چیست؟ دو ماه طول کشید تا نماد گرفتم. از همان مرداد تا پایان اسفند ٩٤ ما پنج هزار سفارش داشتهایم و پنج هزار مشتری متفاوت از سرویس اینستاگرام ما استفاده کردهاند.»
اما قیمتهای شرکت آقای میلیاردر چطور است؟ به گفته خودش، فروش پیج اینستاگرام بسته به تعداد فالوئر پیج، از ٢٦ هزار تومان شروع میشود تا پیج ٨٠ میلیونتومانی! افزایش فالوئر هم از ٨٠ هزار تومان تا ١١٠ هزار تومان در ازای هزار فالوئر است. پس از ارائه امکانی به اسم «کانال» از سوی شبکه اجتماعی تلگرام، فروش کانال و افزایش ممبر هم به خدمات شرکت سروش امیدی اضافه شده است و از بهمن ٩٤ تاکنون ٩٠٠ سفارش در زمینه خدمات کانال داشتهاند. قیمتها هم به این شرح است؛ کانال با هزار ممبر با قیمت صد هزار تومان، کانال با پنج هزار ممبر با قیمت ٥٠٠ هزار تومان و کانال با ١٠ هزار ممبر با قیمت ٩٧٠ هزار تومان فروخته میشود. این البته همه ماجرا نیست. امیدی به گفته خودش، بزرگترین کمپین تبلیغاتی با ١٨ هزار پیج را دارد و برخی از پیجهای فروشیشان دو میلیون فالوئر دارند. خودش این اتفاق را اینطور توضیح میدهد: «همانطوری که پول، پول میآورد، فالوئر هم فالوئر میآورد. شما کافی است تعداد فالوئرهایتان در اینستاگرام از صد هزار نفر بالاتر برود. دیگر حتی خود اینستاگرام هم شما را به عنوان یکی از پیجهای پرفالوئر به دیگران معرفی میکند. ما البته اقدامات دیگری هم انجام میدهیم مثل تبادل پیج یا تب کردن که به این شکل اتفاق میافتد یک پیج با فالوئر زیاد پیج ما را در صفحهاش تبلیغ میکند و پیج ما، پیج او را. درباره کانال هم دقیقا همین است.»
او البته تأکید دارد: «ما البته یک تیم محتواسازی قوی داریم که محتوایی که کاربران میپسندند را تولید میکنیم و در کانالها و پیجهایمان قرار میدهیم. برای فالوئر کسب کردن دست به آنالیز میزنیم تا بر اساس سلیقههای مختلف عمل کنیم و چون یک شرکت حقوقی هستیم، شرکتهای بزرگ سراغمان میآیند. معمولا افراد حقیقی که پیج درست میکنند و خودشان تلاش میکنند فالوئر به دست بیاورند، نمیتوانند مشتریهایی حقوقی هم داشته باشند. ما حتی به پلیس فتا برای حل برخی پروندههایشان، کمک میکنیم.»
البته هر کاری هم سختیهای خاص خودش را دارد. فروشنده میلیاردر پیج و کانال درباره سختیهای کارش میگوید: «یکی از ادمینهای ما یک پسر متولد ٧٨ است که در یکی از روستاهای اطراف فیروزآباد شیراز زندگی میکند. این ادمین ماهی شش میلیون تومان درآمد دارد. ولی الان سه ماه است که دارد شش میلیون پول درمیآورد. یک سال تمام هیچ درآمدی نداشت. خود من شبهای زیادی نخوابیدهام و موبایل به دست بودهام. باورتان نمیشود ولی بعضی روزها ممکن است هفت ساعت مداوم در حال کار با موبایل باشم. این یک کار واقعی است و باید برایش وقت بگذاری. مهمتر از آن سلیقه و حوصله داشته باشی و زود ناامید نشوی.»
کاسبان اینترنت یا برهمزنندگان امنیت
تعداد کسبوکارهای اینترنتی که مثل کسبوکار سروش امیدی، قانونی باشد، کم است اما تعدادشان رو به افزایش. این را دبیر انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی میگوید. الفتنسب توضیح میدهد: «روزی که ما انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی را راهاندازی کردیم، کمتر از هزار کسبوکار اینترنتی از سازمان توسعه تجارت الکترونیک نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کرده بودند. نزدیک به دو سال این تعداد به ١٥ هزار کسبوکار رسیده است. این یعنی ما در حوزه شغلهای فضای مجازی با یک رشد فزاینده روبهرو هستیم و بههمیندلیل لازم است در این زمینه به شکل جدی قانونگذاری صورت گیرد. الان تنها قانون موجود در زمینه تجارت الکترونیک مربوط به سال ١٣٨٢ است که مشکلات بسیاری دارد و نیاز به اصلاح دارد.»
انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی که شاید اسمش برای خیلیها ناآشنا باشد، برای رفع خلأهایی مانند آنچه الفتنسب گفت، به وجود آمده است. این انجمن صنفی که مجوز تأسیسش را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یک سازمان مردمنهاد گرفته، از سال ١٣٩٢ آغاز به کار کرده است و ٤٠٠ عضو دارد که همگی از طریق اینترنت ارتزاق میکنند. او در زمینه کسبوکارهای اینترنتی غیرقانونی میگوید: «مشکل اساسی این است که در این زمینه سازمانها و نهادهای موازی بسیار زیادی وجود دارد از بانک مرکزی گرفته تا وزارت بهداشت! مشکل دیگر هم این است که در این زمینه از ما که یک نهاد صنفی هستیم، کمک نمیگیرند. ما از ابتدای شروع فعالیتمان تاکنون به همه نهادهای دولتی موجود در این زمینه نامه نوشته و اعلام کردهایم حاضر به هر نوع همکاری هستیم. حتی حاضریم برای تخلفات احتمالی با پلیس فتا همکاری داشته باشیم اما از تنها جایی که در این مدت جواب گرفتهایم یکی مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است و دیگری سازمان توسعه تجارت الکترونیک.»
او ادامه میدهد: «همه هم فقط تخلفات را میبینند درحالیکه این حوزه، مسائل بسیار زیادی دارد. مثلا در زمینه پرداخت مالیات یا بیمه یا جواز کسب، ما مشکلات بسیار زیادی داریم. ما حتی به کمیته فیلترینگ هم نامهنگاری داشتهایم ولی پاسخ مناسبی دریافت نکردهایم. حتما باید با محتواهای غیراخلاقی، غیرشرعی و غیرقانونی برخورد شود. اما تخلفاتی که در این حوزه اتفاق میافتد، تخلفات امنیتی نیست که قرار باشد با اشد مجازات روبهرو شود. گاهی حتی شاهد بودهایم یک فروشگاه اینترنتی را که محصول میفروخته، فیلتر کردهاند. این در حالی است که تخلف این فروشگاه، به کار بردن یک تبلیغ بوده، نه به خطرانداختن امنیت ملی. اگر چه در زمینه جلوگیری از فیلترینگ، قدرتمندتر از ما هم نمیتواند کاری کند، ولی باز هم ما حاضر به همکاری در این زمینه با کمیته فیلترینگ هستیم.»
منبع : درامد میلیاردی