امروز، اگر کسی تمام روز را در یک شبکۀ اجتماعی مانند اینستاگرام بگذراند، باز هم نمیتوانیم بگوییم مشغول تلف کردن وقتش است! چرا که شاید در حال کسب درآمد باشد. بله؛ از طریق همین شبکۀ اجتماعی، بهجز سرگرمی و برقراری ارتباط، میتوان درآمدهای میلیونی در روز، داشت.
در مقالۀ روشهای کسب درآمد از اینستاگرام گفته بودیم، فروش در اینستاگرام، یکی از راههای محبوب پول درآوردن از این شبکه اجتماعی است. شاید، برایتان سوال پیش بیاید، که آیا برای فروش در اینستاگرام هم باید آموزش دید یا نه؟قطعا بله!
مثلا در بازار، بعضی از بوتیکها، از شدت شلوغی در آنها جای سوزن انداختن نیست. در مقابل بعضی از آنها، از بیکاری دست روی دست گذاشتهاند و به بدهیهای خود فکر میکنند! چرا؟! چون فروشندۀ دستۀ اول، کار خودش، یعنی فروش را بهخوبی بلد است. در این مقاله، میخواهیم درباره بعضی از راهکارهای افزایش فروش برای کسب و کارهای اینستاگرامی صحبت کنیم.
هرچند فروش محصول در اینستاگرام ایده خوبی برای پول درآوردن از اینترنت است، اما همیشه ترس و نگرانی اینکه ناگهان فیلتر شود، همراهمان است. پس چه کار کنیم؟
در انتهای مقاله، علاوه بر فروش در اینستاگرام، پیشنهادی به شما میدهیم که هم بر این ترس و نگرانی غلبه کنید، هم از رقبایتان جلو بیفتید!
محبوبیت اینستاگرام در بین مردم، بهخصوص مردم کشور خودمان، آن را به گزینۀ خوبی برای فروش محصولات و خدمات تبدیل کرده است. در بستر اینترنت مانند اینستاگرام یا سایت فروشگاهی، محصول شما توسط میلیونها نفر دیده میشود؛ در صورتی که، فروشگاه سنتی شما در یک منطقه، شاید در طول روز، فقط صد یا دویست نفر ورودی داشته باشد.
خوشبختانه در اینستاگرام هر محصولی از جمله محصول فیزیکی، مجازی و همچنین خدمات را میتوانید بفروشید. اینستاگرام، برای فروش محصولات فیزیکی مانند لباس، کیف، کفش، وسایل دیجیتال، طلا و زیورآلات، شیرینی، غذا و هرچیز دیگری که فکرش را کنید، قابل استفاده است. یا اینکه میتوانید، محصولات مجازی و دیجیتال، مانند فایلهای پی دی اف، پادکست و پکیجهای ویدئویی خود را نیز در آن بفروشید.
«این محصول را کسی نمیخرد، باید بهسراغ محصولی بروم که تقاضای زیادی دارد!» این جمله را بارها از افرادی که در فروش یک محصول موفق نبودهاند، شنیدهایم. اما آیا بهنظر شما، همیشه مشکل کارشان، نوع محصول است؟
تقاضای بازار قبل زا راه اندازی کسب و کار ضروری است؛ اما مهمتر از آن مهارت و توانمندی شما در افزایش فروش است. اگر فروش را بلد باشید،
یک فروشندۀ خوب، برای محصولش (حتی اگر مایوی شنا در خشکی باشد!) تقاضا و مشتری میآورد. گاهی حتی خودمان، در بعضی از صفحات اینستاگرام یا وبسایتها، بدون احساس نیاز، جذب محصول خاصی میشویم و آن را میخریم.
در ادامه راجع به بعضی از فوت و فنهای فروش محصولات در اینستاگرام اشاره خواهیم کرد. توصیه می کنیم قبل از اقدام به فروش از طریق اینستاگرام، حتما این نکات را بخوانید.
پروفایل صفحه اینستاگرام شما، مانند ویترین و دکور مغازه یا فروشگاه شماست. مشتری در همان 3 یا 4 ثانیۀ اول تصمیم میگیرد که شما را دنبال کند یا نکند.
مثلا اینکه، یک توضیح بیوی (bio) مناسب و جذاب برای معرفی خود انتخاب کنید؛ بطوری که مشتری دلیلی برای دنبال کردن شما داشته باشد. همچنین، اطلاعاتی دربارۀ امکان ارسال پستی به مکانهای مختلف جغرافیایی، آدرس فروشگاه فیزیکی، لینک سایت فروشگاهی و شماره تماس، در توضیحات بیو قرار دهید.
با قدم زدن در مراکز خرید، جذب مغازههایی میشویم که شیشه و ویترین آن تمیز و از ظاهر خوب و مرتبی برخودار باشد. در مقابل، اگر ویترین فروشگاه بهم ریخته و نامناسب باشد، محصولات به سختی دیده شده و رغبت نمی کنیم وارد مغازه شویم. در اینستاگرام، عکسها و ظاهر صفحۀ شما حکم همان ویترین و شیشه مغازه را دارد.
پلتفرم اینستاگرام، از ابتدا تا الان، ماهیت تصویری داشته و دارد. تاثیر قرار دادن تصاویر با کیفیت و مناسب، همیشه روی جذب کاربر، تاثیر زیادی دارد. حالا فرض کنید، یک صفحۀ فروش در این شبکه اجتماعی داشته باشید. همانطور که میدانید خرید از طریق اینترنت و یا اینستاگرام مشکلاتی را در پی دارد؛ یعنی خریدار نمی تواند جنس شما را از نظر فیزیکی لمس کند و یا ابعاد آن را بسنجد.
پس سعی کنید تصاویری باکیفیت بگیرید و منتشر کنید. البته نه اینکه لزوما به دوربین عکاسی گران نیاز داشته باشید؛ چون با همان گوشی در دستتان هم میتوانید این کار را انجام دهید. نکات زیر قطعا کمک زیادی به شما میکند:
بسیاری از افراد، تصورشان این است، که زیاد بودن تعداد فالوورها، برای فروش کافیست. حتی با پرداخت هزینه، فالوورهای فیک (جعلی) میخرند تا بقیه گول ظاهر را بخورند. اما در حقیقت، شما با یک فالوور هم میتوانید محصول یا خدمتتان را بفروشید! پیشنهاد ما این است، بهجای اینکه روی افزایش تعداد فالوورها وقت و هزینه صرف کنید، روی جذب فالوور هدفمند تمرکز کنید.
با توجه به محصول یا خدمتتان، باید برای آن مخاطب هدف مشخص کنید و روی جذب آنها برنامهریزی کنید. مثلا فرض کنید، محصولات آرایشی و بهداشتی دارید. مخاطب هدفمند خود را باید از میان خانمها و پیج برندهای آرایشی و بهداشتی، سالنهای زیبایی، میکاپ آرتیستها، پیدا کنید. احتمال تبدیل این افراد به مشتری بالفعل، بیشتر است.
یا مثلا یک کسب و کار خدماتی در زمینه آموزش بازاریابی اینترنتی بیمه دارید، باید بهدنبال جذب نمایندگان بیمه باشید. حتی بعد از مدتی، برای هدفمندتر شدن مخاطبان، میتوانید فیلترهای دیگری مشخص کنید. به این ترتیب، تمرکزتان را فقط روی فالوورهای هدفمند خود قرار میدهید.
بازاریابی با کمک ویدئو یا ویدیو مارکتینگ یکی از موثرترین روشها برای جذب مخاطب در رسانههای اجتماعی، بهخصوص اینستاگرام است. خود شما بیشتر برای دیدن ویدئو وقت میگذارید، یا خواندن یک مطلب؟! در واقع ویدیو، احساسات بیشتری را به فرد انتقال می دهد و ماندگاری آن بیش از عکس می باشد. با ساخت ویدئوهای جذاب و تاثیرگذار، افراد زیادی جذب محصول یا خدمات شما میشوند. به علاوه اینکه اعتماد آنها هم جلب میشود.
مثلا یک ویدئو از نحوه استفاده از محصول درست کنید. یا اینکه اگر کسب و کار خدماتی دارید، یک ویدئو از سمینار و خودتان آپلود کنید. یا مثلا اگر قهوه میفروشید، فرآیند درست کردن قهوه از ابتدا تا انتها را بهصورت ویدئو در صفحهتان قرار دهید. برای جذاب و حرفهای شدن ویدئوها از نرم افزارهای ادیت مانند camtasia، filmoraGo و Adobe clip استفاده کنید.
اگر مشتری نباشد، شما هم هیچ درآمدی ندارید. پس برای حفظ مشتریان فعلی و تبدیل مشتریان جدید، روی برقراری ارتباط با آنها وقت بگذارید. چون نظر آنها به شما کمک میکند، محصولتان را بهبود دهید و ایرادات را برطرف کنید؛ به علاوه اینکه، این حس را به او القا میکنید که برای او ارزش و احترام قائلید؛ بنابراین او نیز متقابلا محصول یا خدمت شما را میخرد.
در اینستاگرام، جواب کامنتها و پیامهای افراد را کامل و صمیمانه بدهید. یا اینکه در بعضی از پستها، از آنها بخواهید نظرشان را در مورد محصول یا خدمت شما بنویسند. به این ترتیب، میفهمید آنها چه میخواهند و ایرادات را برطرف میکنید.
معرفی توسط مشتریان، ما را یاد بازاریابی دهان به دهان میاندازد؛ یعنی اینکه خود مشتری برای شما تبلیغ میکند. این روش بازاریابی علاوه بر رایگان بودن، تاثیر معجزهآسایی در افزایش فروش اینترنتی دارد. هر مشتری راضی، حدودا 10 مشتری، میتواند برای شما بیاورد. چرا؟ چون هر کاری کنید، اعتماد فالوورها به مشتری، بیشتر از اعتمادش به شماست!
این همان تایید اجتماعی یا social proof است که در مقالۀ «تأثیر معجزه آسای تایید اجتماعی یا social proof در فروش» مفصل درمورد آن صحبت کردهایم.
یک نمونۀ آن، گذاشتن عکس از صحبت رضایتبخش مشتری است. یا اینکه، در ازای یک پیشنهاد ویژه، از مشتریان راضی خود بخواهید، با ضبط یک ویدئوی یکی دو دقیقهای نظرشان را دربارۀ محصولتان بیان کنند. سپس آن را در پیجتان آپلود کنید؛ یا اینکه مشتریانتان را در پست یا استوری تگ کنید.
تا چند سال پیش، رمز موفقیت برای افزایش فالوور در اینستاگرام، قرار دادن عکسهایی با گرافیک بالا بود. اما امروز دیگر، نگاه مخاطبان تنها به رنگ و لعاب تصاویر نیست و به محتوای متنی نیز، اهمیت زیادی میدهند. الگوریتمهای اینستاگرام نیز عوض شده و بیشتر به رفتار کاربر نگاه میکند. اگر بتوانید، با محتوای جذاب و تاثیرگذار او را درگیر کنید، بازی را بردهاید. مثلا کپشن پستهایتان شروعی جذاب داشته باشد تا مخاطب آن را تا انتها دنبال کند.
در اینستاگرام محتوای یک دست و مرتبط با محصول و خدماتتان منتشر کنید. اگر چیزهای غیرمربوط قرار دهید، توجه و اعتماد مخاطب را از دست میدهید. صرفا تبلیغ محصول هم در پیج کارساز نیست، شما می توانید در لابلای تبلیغات خود راجع به اخبار جدید در مورد محصولات نیز پست بگذارید.
برای اینکه بهشکل تاثیرگذاری در ذهن مخاطبان بمانید و اعتماد آنها را بهدست آورید، باید یک برنامۀ مشخص و مستمر برای انتشار پستهایتان، داشته باشید. نرم افزارهایی مانند buffer این کار را بهصورت خودکار برایتان انجام میدهند؛ به این صورت، که شما محتوای هر پست و زمان انتشار آن را در نرم افزار وارد میکنید، سپس خود نرم افزار بهصورت خودکار، پست را منتشر میکند.
تقویم محتوایی و برنامه فعالیتتان را با توجه به محصول و مخاطب هدفتان مشخص کنید. مثلا شاید مخاطب هدف شما، قشر کارمند باشد، بهترین زمان فعالیت شما، بین 12 تا 1 ظهر و 5 بعد از ظهر به بعد است. یا مثلا اگر مخاطبتان گروه سنی نوجوان باشد، بهترین زمان آن آخر شب خواهد بود.
کال تو اکشن (call to action)، یعنی مخاطب را برای انجام یک عمل مانند خرید، معرفی به دیگران، دنبال کردن وبسایت یا کانالهای دیگر، ترغیب کنیم. بعضی از پست و استوریها در اینستاگرام، بهطور مستقیم مربوط به فروش محصول نیست؛ اما دقیقا همین هدف را دنبال میکند. (البته کمی زیرپوستی!)
اتفاقا قرار دادن این نوع پست و استوریها، جذاب و تاثیرگذار است. ما چند نمونه از پیجهای داخلی و خارجی را بررسی کرده و پیشنهاداتی برای ایجاد یک کال تو اکشن مناسب و حرفهای برای شما آماده کردهایم. نمونه تصاویر مربوط به فروشگاه اینستاگرام خانومی که در این زمینه خوب عمل کرده است، میباشد.
خب حالا خودتان کمی خلاقیتتان را بهکار بیندازید و ایدههای دیگر را امتحان کنید. خوشحال میشویم، آن را در بخش دیدگاهها، با ما هم در میان بگذارید.
برای افزایش فروش در هر بستری از جمله اینستاگرام، به احتمال زیاد به تبلیغ نیاز پیدا میکنیم. اینجاست که به افرادی مانند بلاگرها، اینفلوئنسرها و پیجهای بزرگ خبری و رسانهای نیاز پیدا میکنید. در مقاله، رمز و رازهای پول درآوردن از اینستاگرام، در مورد این پیجها، کامل صحبت کردهایم. پیشنهاد میکنیم، آن را از دست ندهید.
شما با پرداخت مبلغی، تبلیغ محصولات و خدماتتان را به افرادی مانند بلاگرها، اینفلوئنسرها یا پیجهای بزرگ خبری و رسانهای که ترجیحا با کسب و کار شما مرتبط باشند، میدهید. انجام تبلیغات را به شرکتهایی مثل دیجی فالوور ، هم میتوانید بسپارید تا آنها با توجه به بودجۀ شما، بهینهترین تبلیغات را برایتان انجام دهند.
برای افزایش فروش در اینستاگرام، 10 فوت و فن حرفهای را با هم مرور کردیم. اما این مورد آخر، چیزی فراتر از بقیه است. چیزی که تاثیر فوقالعادهای در افزایش فروش محصولات و خدماتتان دارد و در عین حال، بسیاری از رقبایتان هنوز آن را انجام نمیدهند. آن چیست؟